Peningkatan Kemampuan Berpikir Siswa Pondok Pesantren Alam Sayang Ibu Melalui Penerapan Metode BHATATSA

Authors

  • Aydatul Munawwarah Universitas Islam Negeri Mataram
  • Syamsul Arifin Universitas Islam Negeri Mataram

DOI:

https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v10i3.1003

Keywords:

Metode, BHATATSA, Berpikir Kritis

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this study was to explain the application of the BHATATSA method in improving students' critical thinking skills at the Alam Sayang Ibu Islamic boarding school. The BHATATSA method is implemented through Qur'an diary activities. This research applies a qualitative descriptive approach to describe in detail the data to be sought. The data in this study were obtained through observation, supported by in-depth interviews and documentation from several sources, namely the head of the Alam Sayang Ibu Islamic boarding school, the coordinator of the Qur'an diary activity, the Qur'an diary teachers and also the students involved in the Qur'an diary activity. The results showed that the implementation of the BHATATSA method can train and improve the critical thinking of students of the Alam Sayang Ibu Islamic Boarding School through various analyzing activities summarized in the BHATATSA method.

Keywords: Method, BHATATSA, Critical Thinking

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Fisher, Berpikir Kritis Sebuah Penganta, Jakarta: Erlangga, 2009.

Dalman, Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.

Gamar A Haddar, Fine Eirene Siahaan, dkk. Landasan Pembelajaran. Sumatera Barat: Get Press Indonesia, 2023

H, P2, Wawancara, Desa Dasan Griya, Tanggal 6 Oktober 2023

H. Bisri Mustofa M. Abdul Hamid, Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-MALIKI Press, 2012.

Henry Guntur Tarigan, Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa, 2008.

Hetty Mulyani, Maryono. Implementasi Metode Qiroati dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Jurnal Paramurobi, Vol. 1, No. 2, Juli-Desember 2018

J, P1, Wawancara, Desa Dasan Griya, Tanggal 7 September 2023

Je Abdullah. Diary al-Qur’an Lima Yuhyikum yang Menghidupkan Metode Bhatatsa. Pejeruk Ampenan Mataram Lombok NTB: Elumme, 2019.

K, SP9. Wawancara. Desa Dasan Griya, Tanggal 24 November 2023

Kasdin Sihotang. Berpikir Kritis Kecakapan Hidup di Era Digital. Yogyakarta:PT Kansius, 2019.

Linda Zakiah dan Ika Lestari, Berpikir Kritis Konteks Pembelajaran, Bogor: Ezatama Karya Abadi, 2019.

Muhamad Afandi, dkk. Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: UNISSULA PRESS. 2013.

Nazir, Metode Penelitian, Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia, 2014.

Observasi, Desa Dasan Griya, Tanggal 6 Oktober 2023

Sari Narulita. Orientasi Beragama dan Implikasinya pada Daya Berfikir Kritis Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta, (Jurnal Studi Al-Qur’an Vol. 15, No. 1, Tahun.2019)

Siti Aminah. Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis al Qur’an Siswa di SDN Tanah Kali Kedinding V Surabaya. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam Volume 9, Nomor 2 (2019).

Sri Hayati, Belajar Dan Pembelajaran Berbasis Kooperatif Learning, Magelang: Graha Cendikia, 2017.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: ALFABETA, 2019

Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep Landasan dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Santuan Pendidikan (KTSP), Jakarta, Prenada Media Group, 2009.

Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional No 20 tahun 2003 pasal1ayat 20, Jakarta: Depdiknas.

Zainal Asril, Micro Teaching: Disertai dengan Pedoman Pengalaman Lapangan, Jakarta: Rajawali Pers. 2010.

Downloads

Published

2024-09-13

How to Cite

Aydatul Munawwarah, and Syamsul Arifin. 2024. “Peningkatan Kemampuan Berpikir Siswa Pondok Pesantren Alam Sayang Ibu Melalui Penerapan Metode BHATATSA”. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam 10 (3):1012-21. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v10i3.1003.

Issue

Section

Articles